torsdag den 27. februar 2014

Noget jeg ikke har fortalt jer


Der er noget, jeg ikke rigtig har fortalt jer.
Noget der påvirker min hverdag meget.
Jeg har kort nævnt det, men efterfølgende er det blevet værre.

Jeg har før fortalt, at der ikke var særlig meget mad, jeg havde lyst til andet end chokos, yogurt, McDonald's, frugt og sådan.

Det påvirker mig meget nu, da der virkelig ikke er særlig meget, jeg har lyst til, og de fleste ting jeg har lyst til er usunde.
Det er noget, der påvirker mig utrolig meget, og derfor har jeg også valgt at være helt åben omkring det og fortælle, hvilke ting jeg kun har lyst til. Det er lettere at fortælle hvilke ting, jeg har lyst til end ikke lyst til.
Og inden nogen spørger, så nej, jeg er ikke gravid.

For tiden har jeg egentlig kun lyst til china box, rundstykker, McDonald's, burger fra grillen, smoothies, frugt, gulerødder, salat ( blandede salat,) suppe og så lidt andre usunde ting

Jeg er blevet træt af yogurt, selvom det er utrolig lang tid siden, jeg sidst har spist det.
Og jeg er også blevet træt af chokos. ( Men det er egentlig også meget forståeligt, da jeg ofte kun spiste det som aftensmad) pizza, spagetti og kødsovs, ( det plejede jeg at elske at få)
Selv noget af det slik, vi har herhjemme, har jeg ikke lyst til.

Jeg har ikke tabt mig, men det er lidt klart, efter som det ikke er de sundeste ting, jeg spiser for tiden.
Men jeg har heller ikke taget på.
Jeg kan godt føle sult, men lysten til mad er der slet ikke.
Alt det jeg engang elskede at få at spise, det har jeg ikke lyst til mere.

En gang kunne jeg godt glæde mig til aftensmaden, når vi skulle have noget, jeg rigtig godt kunne lide, nu er det meget sjældent, at jeg glæder mig til aftensmaden.

Jeg har de seneste par år haft det sådan, at det var noget bestemt mad, jeg ikke havde lyst til, men der var så også meget, jeg godt ville have.
En gang plejede vi bare at køre lidt rundt i de samme retter. Men i det mindste var der da nogen retter at lave.

Nu er det ikke kun usunde ting, jeg spiser. Bare så det ikke lyder som, om jeg ikke lever af andet end usunde ting.
Jeg er begyndt at drikke mere smoothies, og jeg er begyndt at spise mere salat, og groft brød spiser jeg også. 

Men ja der er egentlig flest usunde ting, jeg har lyst til.

Jeg vil tale med min psykiater om det, fordi det nu er blevet så slemt.

Hver aften er en kamp for mig og Casper at finde ud af, hvad vi skal have til aftensmad.
Ofte ender det med, at jeg tager chokoas eller smoothies, og så laver han noget, han gerne vil have.
Eller forleden fik vi lasagne. Der tog jeg et meget lille stykke lasagne, men jeg spiste så en del salat.

Det er virkelig noget underligt noget.
Det er som, om det er en mild form for madlede.

Jeg synes ikke, det er sjovt at spise.

Det var hårdt at fortælle jer dette her, fordi jeg synes selv, det er virkelig pinligt, at jeg ikke spiser så sundt og varieret.
Min mor ved godt, jeg har det sådan her, da jeg løbende har haft talt med hende om det, da det går mig så meget på. Ærlig talt har jeg ikke orket at tage til lægen, fordi jeg er så stresset, og fordi jeg sikkert bare får at vide " Det er psykisk" eller " Det går nok over"
Det synes jeg altid, jeg får at vide af en læge.

Jeg overvejer at prøve, at Casper bare skal finde på noget til os til aftensmad, og så må jeg simpelthen bare spise det, uanset om jeg har lyst til det eller ej.
Så får jeg da i det mindste noget almindeligt mad at spise. 

Nu håber jeg, at I tager godt imod dette indlæg, da jeg virkelig har haft tænkt over, om jeg skulle udgive det eller ej. Nok mest fordi jeg er bange for at få lidt negative kommentarer.
Men nu kan jeg også være mere ærlig omkring det og fortælle om det, når det går mig på.

Kram Heidi(:

6 kommentarer:

  1. Hej Heidi :-)
    Jeg har haft det sådan, i rigtigt lang tid - det gik så vidt for sig, at jeg kun drak letmælk, og kun spiste M&Ms, chokoladekiks, og kinesiske pærer (tror jeg de der gule, meget hårde pærer, hedder?) og hold nu kæft hvor blev jeg træt af det til sidst - ikke ''maden'', men at jeg ikke kunne lide pasta med kødsovs, boller i karry og alle mine elskede retter.

    Det hjalp mig, at smide alt dét ud som jeg kunne lide, og lade være med at tage med ud og handle, for så er man nødt til at vænne sig til normalt mad...

    Håber du finder ud af det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for det gode råd(:
      Jeg har det også sådan, at jeg er træt af det, og det er ikke maden, men det at man ikke vil have almindeligt mad.
      Vi er begyndt på, at min kæreste bestemmer aftensmaden herhjemme, og så har jeg ingen indflydelse på det, og så må jeg bare spise noget af det, selvom jeg ikke har lyst. Jeg synes, det har virket på en måde, at han ligesom beslutter, at vi skal have det og det, og jeg ikke bare kan sige, at det har jeg ikke lyst til.

      Slet
  2. Kæreste Heidi,

    det gør mig ondt at høre at du har disse kampe omkring det du putter indendørs.
    Jeg tror det hænger sammen med din OCD, det er jo tvangstanker og tvangshandlinger og kan også sætte sig til mad og drikke.
    Måske din psykiater kan tage det emne op og hjælpe dig videre.

    Christinas forslag med at smide alt ud og ikke købe nyt af det igen kan du jo prøve, det er et fint forslag, hvis du med din OCD kan håndtere det.

    Jeg tror, at når du får tid til at læse og sætte dig ind i hvad det vil sige at have OCD, at så bliver du opmærksom på din sygdom og så kan du også bedre handle på det og gøre anderledes ting.
    Det er det jeg kaldte Recover, der er måske også andre udtryk.

    Først skal du opnå "fuld bevidsthed", så "fuld opmærksomhed" og så "handle på det" og så efterhånden opnå "Recover".

    Knus herfra Tina, mor til
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg ikke tænkt på det, at det måske kunne være min OCD.
      Jeg skal også have taget mig sammen til at få læst om Recover, som du har fortalt mig om. Jeg har bare ikke fået det gjort endnu, men håber, jeg snart får tid til det(:
      Men du har givet mig noget at tænke over omkring, at det måske kunne være min OCD.

      Slet
  3. Det kan måske skyldes din medicin. Jeg ved ikke, om du fornyligt har er begyndt at tage noget nyt medicin eller har skiftet, som du nu mærker bivirkningerne af? Det har jeg nemlig selv oplevet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fået det medicin, som jeg får nu i snart et år, og jeg har været på den samme dosis omkring et halvt år.
      Men hvis jeg havde haft skiftet medicin, så kunne det godt have været en bivirkning(:

      Slet