mandag den 17. februar 2014

De 2 strandede hvaler


Mange af jer har nok hørt om de 2 hvaler, der er strandet ved Henne Strand.
Den ene var død, og den anden var stadigvæk i live i går.

I går læste jeg en artikel, hvor der var en video af den døde hval.
Der kunne man se i videoen, at børn klatrede rundt på den døde hval.
Hvad laver de børn oven på den døde hval?

Jeg forstår godt, at børn er nysgerrige osv med sådan et stort dyr, men derfor er det ikke en legeplads.
Jeg mener selv, at man skal have respekt for både de levende men også de døde dyr.
Jeg blev sur og ked af at se den video, fordi jeg synes ikke, det er okay.
Og der er vist også voksne, der har klatret rundt ovenpå den døde hval.
Sådan noget kunne jeg aldrig finde på.
Jeg synes ikke, at man viser den døde hval nogen form fra respekt.
Du kan se artiklen og videoen Her

Så så jeg bagefter en video med den levende hval.
Det gjorde også så ondt at se.
Jeg forstår ikke, hvorfor man lader et dyr ligge og lide og bare venter på, den skal dø.
I mit hoved ville jeg have troet, at man ville prøve at redde den ved at skubbe den ud på en eller anden måde. ( Og ja, jeg ved godt, den vejer 20 ton.)
Eller i det mindste aflive den, da de ikke regnede med, den ville overleve.
Hvorfor ikke slutte dens pinsler i stedet for bare at lade den ligge og vente i mange timer på at dø.
Så er der nok nogen kloge hoveder, der vil fortælle mig, at man ikke "bare" flytter en hval, eller at man ikke "bare" går ud og afliver den.
Men heller prøve at gøre noget end bare at stå der og vente.

Jeg ville heller aldrig tage ud og se på den levende hval. Jeg ville ikke kunne klare at stå og se på, mens et dyr bare ligger og er ved at dø.
Fordi alt i mit hoved ville fortælle mig, at jeg skulle redde den hval, og jeg ville sikkert have forsøgt at løbe ud i vandet for at skubbe den. ( Igen, ja jeg ved godt, den vejer 20 ton.)
Men jeg ville ikke bare kunne stå og se på.
I kan se den artikel og video Her

Ofte har jeg svært ved at forstå andre menneskers tankegang omkring dyr, når det er sådan nogen holdninger, de har.
Måske er det, fordi jeg bare går så meget op i dyr, og at for mig skal intet dyr bare ligge og lide og vente på at dø.
Og for mig skal man vise dyr respekt, også de døde dyr.

Kram Heidi(:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar