mandag den 7. april 2014

En klage mod kontanthjælpen


Årh, hvor fanden da hvor er jeg sur.

Den 8 januar i år udmeldte jeg mig af kontanthjælp, så jeg efterfølgende kunne begynde på den HF, jeg er ved at tage nu.

I lørdags modtog jeg et brev fra kontanthjælpen af, at de penge jeg modtog fra dem den 30 december 2013, som jeg havde fået, fordi jeg havde stået til rådighed for dem fra den 1 december 2013 til den 31 december 2013, vil de have, jeg skal betale tilbage, fordi jeg den 23 januar modtog SU for januar måned.
Der står i reglerne, at man ikke må modtage kontanthjælp og en anden ydelse, som skal dække for samme periode.

Jeg forstår godt, hvad de mener.
Men jeg er ikke enig i, at jeg skal betale de penge tilbage.
Så har jeg stået til rådighed for dem gratis i december.
Og det mener jeg ikke kan være rigtigt.

Jeg fik at vide i januar, at jeg kunne starte på min uddannelse.
Først der vidste jeg, at jeg var kommet ind.
Så snart jeg havde talt med min sagsbehandler, som straks udmeldte mig fra kontanthjælp, der betalte jeg så de penge, som det kostede for mig at tage disse HF fag.
Jeg søgte så først der om SU. Et par dage efter begyndte jeg så på fagene.

Jeg havde søgt om at komme ind på uddannelsen, og der søgte jeg midt i december.
Men jeg var i tvivl, om det var for sent ude med at søge, så jeg kunne starte fra januar af.
Så jeg anede intet om, hvornår jeg skulle starte før i januar.

Jeg ved, de har loven på deres side, men derfor mener jeg stadigvæk ikke, at det kan passe, at jeg burde have forudset fremtiden med, at jeg ville komme ind på uddannelsen til januar.
Hun sagde, jeg skulle have søgt SU i god tid. Ja, det var så ikke muligt, før jeg havde betalt for mine fag, og det gjort jeg først, efter jeg havde meldt mig ud af kontanthjælpen.

Men jeg kan klage over deres afgørelse, som jeg også har tænkt mig.
Og hvis de så ikke giver mig ret, så sender de den videre til ankestyrelsen, og det kan de bare gøre.
Jeg betaler skam ikke noget tilbage, før ankestyrelsen har fortalt mig, at der ikke er noget at gøre.

Jeg er altså sur. Men i dag går jeg i gang med at skrive den klage.
Jeg har heldigvis papir på, hvornår jeg stoppede med kontanthjælp, hvornår jeg betalte for uddannelse osv.

Men det er bare irriterende, at jeg skal igennem dette her.
Jeg troede, jeg var helt ude af det med kontanthjælp.
Men det er jeg åbenbart ikke.

Hun sagde i telefonen, da jeg så sagde, at jeg så havde været til rådig gratis for dem i december.
Ja, men at jeg jo kunne have søgt SU i god tid, så jeg kunne have udmeldt mig fra kontanthjælp fra den 30 november. Men der havde jeg jo ikke engang søgt om at komme på uddannelse endnu.
Det gjorde jeg først midt i december. Og igen kunne jeg ikke søgt SU, før jeg havde betalt for fagene, og jeg ville ikke betale for fagene, før jeg var meldt ud af kontanthjælp, så de ikke kunne komme og sige noget.
Men det kan de åbenbart alligevel.

Undskyld mit sure opstød. Jeg er bare irriteret:(

Kram Heidi:(

4 kommentarer:

  1. De er nogle vaske ægte skiderikker.

    KLAG og nævn de samme faktum som her i indlægget.
    Gør mig øv på dine vegne.

    Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du ret i, søde Tina.
      Jeg har også skrevet de samme fakta i mit brev, som jeg har gjort her.
      Er træls at skulle kæmpe med sådan noget her:/

      Slet