søndag den 29. juni 2014

Få mere at vide om OCD


Som mange af jer ved, så lider jeg af OCD, og det gør min enæggede tvillingesøster, Kamilla også.

Der er mange, der ikke ved, hvad OCD er.
Så her har jeg fundet lidt facts omkring OCD, så mine læsere kan få lidt mere viden om det, da jeg ofte nævner mine psykiske problemer her på bloggen.
Så jeg tænkte, at nogen af jer måske godt kunne tænke sig at vide lidt mere omkring OCD.

Oplysningerne er nogen, som jeg har fundet på nettet, hvor jeg kan nikke genkendelse til mange af tingene.

  • OCD står for Obsessive-compulsive dissorder.
  • OCD findes i flere sværhedsgrader. Nogen har meget lidt tvangstanker og tvangshandlinger, hvor nogen ikke kan have en normal hverdag med skole, arbejde, omgås med andre osv. Samt at de bruger mange af døgnets timer på at have tvangstanker og tvangshandlinger.
  • OCD er en angstlidelse.
  • 15-30% af befolkningen rammes af lette tvangstanker og tvangshandlinger.
  • 1-2% af befolkning rammes af tvangstanker og tvangshandlinger, så de ikke kan have en normal hverdag. 
  • Hvis ens enæggede tvilling har OCD, så er der større chance for, at man selv får det, end hvis ens tveæggede tvilling har OCD.
  • Man har igennem forskning fundet frem til, at stoffet Serotonin har en stor indflydelse på, om folk har OCD eller ej.  Undersøgelser har vist at folk med OCD har nedsat aktivitet af Serotonin.
  • OCD begynder ofte tidligt i livet.
  • OCD kan udløses af ting som fx. en krise i ens liv.

Det var nogen facts om OCD.
Som sagt er det nogen, jeg har fundet på nettet samt, at jeg havde kendskab til mange af tingene i forvejen.
OCD varierer meget fra person til person. Nogen har meget få tvangstanker og tvangshandlinger.
Nogen har kun tvangstanker. Nogen har mange tvangstanker og tvangshandlinger.
Det man har tilfælles, det er angsten. Nogen har også tvangshandlinger, der minder om hinanden som fx. med at være bange for bakterier, men ellers er det meget forskelligt med hvilke tvangstanker og tvangshandlinger, man har.

Hvis I har nogen spørgsmål, så læg endelig en kommentar til mig(:
Jeg svarer gerne(:

Jeg håber, at I kunne lide indlægget(:

Kram Heidi(:

2 kommentarer:

  1. Super godt indlæg! Dejligt at få lidt info omkring det ;)

    Knus Line
    guldstjernen.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak(:
      Jeg er glad for, at du kunne lide indlægget(:

      Slet