fredag den 13. juni 2014

Er kattedame et negativt ord?


Der er noget, jeg har tænkt over i noget tid.

Ofte omtaler mange det med at være en kattedame som noget negativt.


Er det, fordi mange tænker, at en gammel kattedame er en gammel dame på 80 år uden mand og barn, og "kun" har sine katte?

Mange har det med at sige " Jeg ender nok med at blive en gammel kattedame med en masse katte."
Jamen er det dårligt at være en kattedame med flere katte?
Hvem siger, at en kattedame ikke kan være gift?

Jeg tror, at det er, fordi man ofte har set i fjernsynet i tv serier, at det er ældre damer med en masse katte, der sidder rundt omkring på alle stuens møbler. Og at man er alene.

Jeg synes, det er lidt synd, at man bruger det udtryk " Jeg ender som en kattedame."
Det får en negativ klang.
Man får et negativt indtryk af at være en kattedame.
En kattedame betegner åbenbart, at man er alene uden en kæreste eller mand, og at man har en masse katte.

Men kan "en kattedame" ikke også betegne, at man er en dame, der er rigtig glad for katte, og som har katte, og at man er en gift kvinde med et job?

Det er bare noget, jeg har lagt mærke til, at flere og flere bruger den sætning med " Jeg bliver hende den gamle kattedame."
Sådan nogen udtryk.

Jeg tror, det bunder i, at når man siger sådan, så mener man, at man er bange for, at man sidder der som 80 årige og er alene.

Det var bare nogen af mine tanker omkring det udtryk.
Der er ikke noget negativt om det. Jeg har bare tænkt på, hvorfor man bruger ordet "kattedame" som et lidt negativt ord.

Er det bare mig, der har tænkt over det eller?

Kram Heidi(:

3 kommentarer:

  1. Det er vel en måde at sige, at det ville være "trist" at ende alene, uden andre mennesker. Ikke fordi der er noget galt i kun at have katte, men mere fordi vi mennesker oftest "har brug for" menneskelig kontakt i form af enten partner, venner eller familie? :-) Kattedame er vel blevet en form for "ordsprog" eller noget, så man vil nok ikke bruge udtrykket om kvinder der bare godt kan lide katte? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg tror heller ikke, at man vil bruge det udtryk om kvinder, der bare godt kan lide katte.
      Jeg synes, at flere og flere sætter det i forbindelse med noget negativt:/

      Slet
  2. Jeg synes det er som om, at vi danskere desværre er blevet mere og mere intolerante og smider om os med negative udtryk om andre, vi har ligesom også flere fordomme end tidligere, det gælder ofte om, at en lille flok står sammen om at være på nakken af andre, som man så har negative udtryk til.

    Nogle synes åbenbart at de har opskriften på at være normal og så kan man jo passende være efter alle de unormale.
    Sådan oplever jeg desværre at det er blevet indenfor de sidste ca. 25-30 år.
    Om det er fordi verden har åbnet sig og vi er bange for forandringer/nyt/fremmede og dermed så er blevet dem, som går i små sko og er efter andre, jeg ved det ikke.
    Men jeg oplever desværre noget i den retning.

    Jeg blev alene for 14 år siden og er ikke blevet gift igen, jeg bor på min store gård med mine dyr og jeg siger dig Heidi, at der er mange der synes jeg er unormal.
    Jeg har mit selværd i orden, så de kan sige og synes hvad de vil, til gengæld synes jeg også præcis hvad det passer mig om den slags godtfolk!

    Så luk dine ører når du får sådanne bemærkninger fremover, eller giv igen af samme skuffe, eller spørg: "Hvad mener du med det? Vil du være så sød at forklare mig det?"
    Så kan de måske lukke og feje for egen dør.

    Så det var dagens sure opstød, men jeg kan sgi blive så gal over så små bitte sko.

    Tina

    SvarSlet