lørdag den 26. oktober 2013

OCD- Sådan foregår det i mit hoved



Dengang forstod jeg det ikke.
Hvorfor forstod hun det ikke? Jeg havde prøvet at forklare Kamilla, at der ikke skete noget ved at lade hver med at lave de tvangstanker, men hun forstod det ikke.

Idag forstår jeg. Det var ikke hende, der ikke forstod. Det var mig, der ikke forstod det.
Idag ved jeg, at man ikke kan forklare en med OCD, at det bare er at lade hver med at lave de tvangstanker. At der ikke sker noget.
Så enkelt er det ikke for en med OCD.
Der er det ikke "bare" at lade hver.

Mit fornuftige jeg, mit raske jeg kan godt se, at der ikke sker noget ved at lade hver.
Jeg har ikke lyst til at lave tvangstanker. Jeg er træt af det. Jeg har lyst til at holde op.
Men så kommer angsten. Angsten spreder sig rundt i kroppen så hurtigt, at man ikke kan nå at knipse med fingrene.
Og så kommer tankerne. Tankerne der prøver at overtale en til at lave tvangstankerne.
Tankerne der bare bliver ved og ved og ved. De tanker som ikke giver en fred, før man har lavet de tvangstanker.

Man vil have fred i sindet, have ro i hoved. Have fred for de tanker, der konstant kører oppe i hoved.
Så man overgiver sig og laver de tvangstanker, fordi man vil bare have fred.
Efter så er man lettet. Lettet over, at det er overstået. At man nu kan få ro i sit eget hoved.

Men man ved bare aldrig, hvornår angsten kommer igen.
Der kan gå minutter, det kan gå timer, der kan gå dage.
Du er aldrig sikker.

Hvis jeg først har givet efter 1 gang for angsten, for tankerne, så bliver det svære at sige nej næste gang, når de melder sig. For hver gang jeg giver efter, for hver gang bliver jeg svagere.
For hver gang jeg giver efter, der overtager angsten en del af mig.

For hver gang jeg kæmper imod og ikke giver op, der kommer en del af mit raske jeg tilbage.

For en med OCD er det ikke "bare at lade hver."
Fordi det man frygter, det er angsten.
Angsten er den, jeg er bange for.
Når den først har fået fat i en, så slipper den ikke en bare lige sådan.

Jeg har det ikke psykisk dårlige lige nu, men jeg ville gerne beskrive, hvordan det er at have OCD.
Fordi jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at forstå for andre, hvorfor man ikke bare lader hver.

Kram Heidi(:

6 kommentarer:

  1. Jeg har prøvet hvor så mange ikke kan sættes sig ind i, hvorfor jeg er så fyldt med angst, og hvorfor jeg har tvangstanker og tvangshandlinger, og det du skriver det, beskriver netop hvordan jeg har det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det overrasker mig faktisk ikke, at vi har det på samme måde(:

      Slet
  2. Hvilke tvangshandlinger har du? Og hvad er behandlingsmulighederne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har rigtig mange tvangstanker, så hvis jeg skulle fortælle alle om alle jeg har, så kunne jeg blive ved i lang tid, men nogen af dem er, når jeg er i bad at vaske mig et bestemt antal gange, bagefter smøre kroppen ind i creme et bestemt antal gange, at jeg skal sige bestemte ting om aftnen og om morgnen til min kæreste, for at han skal bekræfte, at der ikke sker noget osv. Jeg får en tryghedsfølelse af det.
      Har en del med bakterier med, hvis jeg fx bager noget til min familie, så har jeg plastik handsker på for at jeg ikke "smitter dem med mine bakterier."
      Jeg kan blive ved, fordi selv bitte små ting som at rense ører, har jeg tvangstanker med, hvor mange gange det skal gøres.

      Jeg får medicin, og det har hjulpet mig rigtig meget, selvom jeg stadigvæk har mange tvangstanker/handlinger. Men fra før til nu er der sket en kæmpe forskel. Og ellers har jeg støttende samtaler med min psykiater om, hvordan jeg skal håndtere angsten, tvangstankerne osv.
      Men jeg tror, mange med OCD får en eller anden form for medicin for at kunne dæmpe nogen af tvangshandlingerne(:
      Hvis du har flere spørgsmål, siger du bare til.
      Vil altid gerne svare på spørgsmål omkring OCD, da der er mange, der ikke rigtig ved noget om det, eller som gerne vil prøve at forstå det.

      Slet
  3. Hvor er det et godt indlæg, du har skrevet, for jeg føler, det giver mig en forståelse af, hvor frygteligt det må være at have OCD. Udover tvangstanker i en meget mild grad, som de fleste vist ikke kan sige sig fri for at have oplevet - man må ikke træde på stregerne mellem fliserne i fortovet feks, så vidste jeg ikke, at det er forbundet med så meget angst. Du er sej, fordi du kæmper imod <3

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, søde Louise(:
      Din kommentar varmer virkelig.

      Ja, mange har som barn oplevet det med ikke at må gå på stregerne osv. Det er heldigvis noget som ofte går væk igen(:

      Men ja, jeg tror heller ikke, der er mange, der ved, at OCD er forbundet med angst. Det vidste jeg ikke selv, da Kamilla blev syg. Jeg vidste, hun var bange for, der skulle ske dårlige ting, men jeg havde ingen ide om, at angsten fyldte så meget.

      Men er glad for, at du kan lide indlægget(:

      Slet