onsdag den 30. oktober 2013

Min hverdag med OCD



Jeg tænker, at jeg vil begynde at lave flere indlæg, hvor jeg fortæller om min OCD.
Hvordan den påvirker mig på forskellige måder.

Hvis mine nærmeste ikke ved, at en del af mine tvangshandlinger var tvangshandlinger, så ville de nok tro, at det var en vane, da nogen af mine tvangshandlinger ligner vaner.
Men det vil jeg komme ind på senere i indlægget.

Hver morgen når Casper tager på arbejde, der går jeg med ham ud til døren, og der skal jeg spørge om bestemte ting som om han er sikker på, der ikke sker os noget, og at jeg ikke skal tænke på tvangstanker osv. Det lyder måske barnligt i nogen ører, at han skal bekræfte sådan nogen ting overfor mig, men det er en form for tryghed for mig.
Så går jeg så i seng igen. Jeg skal op og sige det der hver morgen.



Så er det egentlig meget forskelligt fra dag til dag med, hvor mange tvangstanker jeg laver i løbet af dagen. Nogen dage er det flere end andre.
Når jeg skal i bad, der har jeg en del tvangshandlinger. Derfor hader jeg at gå i bad, fordi der findes ikke noget " Jeg tager lige et hurtigt bad" for mig. Fordi jeg skal gøre bestemte ting hver gang.
Og det er bla. her at folk nok ikke vil lægge mærke til, at det er en tvangshandling.
Udover når jeg smører mig ind i creme. Jeg skal smøre mig bestemte steder på kroppen et bestemt antal gange, og der kan man godt se, at det er en tvangshandling. Men der har jeg lavet en aftale med min psykiater om, at jeg skal gøre det 3 gange mindre, end jeg plejer. Det har jeg overholdt hver eneste gang, siden jeg indgik den aftale med hende(:

Hvis jeg skal bage, og det er noget til min familie, så bruger jeg plastikhandsker, og der kan jeg godt nå at skifte handsker 3-4 gange.
Selvom det jeg bager er til os selv, så bager jeg ikke med æg, uden Casper er der.
I mit hoved er æg= bakterier. Både udenpå og indeni. Jeg er ikke bange for samonella, så det er ikke det, jeg er bange for. Hvorfor jeg befinder det med bakterier, det ved jeg ikke.
Jeg prøver helst ikke være i køkkenet, når Casper bruger æg eller rører ved kød, fordi ellers så tænder jeg vandet for ham, når han skal vaske hænder, hælde sæbe i hænderne på ham og skifter viskestykker konstant. Men jeg skifter nu viskestykkerne konstant, hvis han bruger æg eller kød, om jeg er i køkkenet eller ej.



Hvis det er en dag, jeg skal til psykiateren, sagsbehandleren, besøge familie osv.
Så skal jeg lave tvangstanker, og det er forskelligt, hvad det er for handlinger.
Og imorgen skal jeg til sagsbehandleren, så idag har jeg også nogen ting, jeg skal.
Om aftnen skal visse ting stå visse steder, inden jeg går i seng.
Det skal jeg hver gang, jeg skal til nogen bestemte ting dagen efter.

Jeg sletter tjekker altid mine mails, inden jeg går i seng. Jeg skal sige de samme ting om aftnen, som jeg gør om morgnen + lidt flere ting.

Sådan vil jeg kunne blive ved med at remse forskellige ting op.
Jeg laver tvangstanker hver dag. Der er ikke nogen dage, der er undtagelser.

Disse indlæg om min OCD er nogen indlæg, hvor jeg er meget åben og personlig.
Men jeg synes også, at det er vigtigt at sætte fokus på sygdommen.
Og da jeg før har fortalt jer om, at jeg er syg, så vil jeg gerne være endnu mere åben omkring det, end jeg har været førhen.

Jeg håber, det er nogen indlæg, I vil kunne lide at læse(:
Også selvom de kan blive lidt lange.

Kram Heidi(:

4 kommentarer:

  1. Det er spændende at læse om, og det kunne være fedt med flere eksempler på tvangshandlinger!

    Regner du nogensinde med at slippe helt / eller nogenlunde af med det?

    KNUS
    www.fnidderfnadder.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Nanna(:
      Jeg vil helt bestemt lave et indlæg med eksempler på flere tvangshandlingerne(:

      Nej, jeg regner ikke med, at jeg bliver så rask, at jeg til sidst ikke har nogen tvangstanker eller tvangshandlinger tilbage. Heller ikke selvom jeg får medicin. Men jeg håber på, at jeg vil få det endnu bedre, så jeg kan slippe af med flere af tvangstankerne og handlingerne. Efter jeg er begyndt på piller, så kan jeg tydeligt se en forskel, men det vil jeg også lave et indlæg om med forskellen fra før til nu(:

      Og er dejligt at vide, at du synes, det er spændende at læse om(:

      Slet
  2. Jeg vidste ikke at det stod så slemt til! Jeg er styret af tvangstanker og tvangshandlinger for tiden, især om aften. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder ikke godt.
      Jeg har det sådan, at i perioder har jeg lettere ved at styre mine tvangstanker omkring handlingerne. I perioder bruger jeg meget tid på at tænke på det, hvor i andre der går det bedre(:

      Slet