lørdag den 28. juli 2012

At lufte Fox og Nala

Når vi om aftnen går tur med Fox rundt om vores bygning. Der følger Nala ofte med.
Hvor hun går hele vejen med rundt sammen med os.
Nogle gange om dagen når vi går ud på græsområdet med fodboldbane, så følger hun med.
Så går vi hen til Frejas grav, og hele vejen følger hun med + tilbage igen.

Idag da jeg var ude og lufte Fox, var Nala med. Jeg og Fox er gået hen imod vores dør. Så ser jeg en dame sætte sig ned og snakke med Nala. Jeg står og kigger lidt, fordi jeg var overrasket over, at Nala kom hen til hende. Damen vender sig og siger et eller andet. Og så siger hun, hun har set, at Nala ofte går med os, når vi lufter Fox.

Og det er ikke første gang, vi har hørt det. Folk har flere gange sagt, at de har set Nala gå efter os, når vi lufter Fox, og mange synes, det er så sødt, at hun bare følger efter.


Nala som killingen.


Jeg har længe tænkt på, hvorfor hun gør det?
Fordi hun får ikke noget ud af det jo. Hun får ingen godbider eller noget.
Jeg kunne forstå det, hvis vi havde "lært" hende det, og belønnet hende med godbider.
( Har haft psykologi og lært om betinget reaktioner og ubetinget reaktioner.)
Altså fx hver gang vi siger Gucci Gucci Gucci herhjemme, kommer alle dyrene, fordi de ved, når vi siger de ord, betyder det godbider. Ja er underligt at kalde det, men ja, gør jeg bare.
Og så har jeg lært dem, at hver gang de hører det ord, er det lige med at de får godbider.
Uanset om de får godbider eller ej, kommer de, når det bliver kaldt. Men hvis vi nu kalder flere gange i en længere periode uden at give dem godbider, vil de ligesom holde op med at komme, fordi så lærer de, at de ikke får godbidder.

Det jeg vil hen med den forklaring er, at det er ikke noget, vi har lært hende. Vi har ikke givet hende noget for det. Derfor tænker jeg "Hvad får hun ud af det? Udover en god gå tur."

Så tænker jeg, at det beviser overfor mig, at dyr har personligheder. Det synes jeg ihvertfald, at det
beviser(:

Når vi så går en længere tur, som ikke er rundt om bygningen, så går hun til et vist punkt, og så begynder hun at hyle. På et tidspunkt troede jeg, der var sket hende noget. Så når vi skal gå langt, lukker jeg hende ikke ud. Fordi jeg vil ikke have, hun skal stå der og hyle op.

Men er imponeret over, at hun følger med os(:

Kram Heidi(:

2 kommentarer: