søndag den 5. januar 2014

Opskrift på kage/dessert


Her forleden der prøvede jeg en ny opskrift på en kage.
Det er en rigtig lækker kage.
Men det kan hurtig blive for kvalmende pga. al den chokolade, der er i.
Men de hindbær der er i, giver det er frisk pust.

Jeg kunne godt finde på at lave den igen til, når vi fik mange gæster.
Og så ville jeg server den som dessert med et stykke kage med is og frugter til.
Så tror jeg ikke, det vil blive så kvalmende(:

Opskriften er fra " Weekendbagning- Afslappet bagning for hele familien."



Det skal du bruge:

Dej: 
125 gram blødt smør.
150 gram lyst rørsukker.
150 gram mel. 

Chokoladefyld:
4 dl. piskefløde.
2 spsk. flormelis. 
400 gram mørk chokolade.( 70% kakaobestanddele.) brækket i små stykker. 
( Jeg gik ikke op i, hvor meget kakao der var i. Bare det var mørkt.)
200 gram friske hindbær.

Bageform 20x20 cm.
Helst med løs bund.
Den skal være smurt.

Jeg brugte en rund bageform, da vores den firkantede var alt for stor.

Det skal du gøre:

Forvarm en ovn på 190 grader.

Rør smør og sukker sammen i ca. 3-4 minutter eller til det ser lyst og cremet ud.
Det kan enten gøres med en køkkenmaskine eller med en grydeske.
Tilsæt mel og rør et par minutter mere.
Det er ikke sikkert, at dejen former sig i en kugle, men ellers prøv at brug en træske og bagefter hænderne.

Put dejen i den smurte form.
Pres den forsigtigt ud med bagsiden af en ske, så den kommer til at dække formen.
Prik lidt huller i dejen med en gaffel.
Så skal den i ovnen i ca. 20 minutter eller til når den er let gylden.
Så skal bunden køles af.

Fyldet:

Dette lavede jeg først, når bunden var helt kølet af.

Bring forsigtigt fløden og flormelis i kog i en gryde. ( Der står en tykbundet gryde. Jeg brugte bare en helt almindelig gryde, som vi plejer at koge ting i.)
Kom chokoladestykkerne i en varmefast skål.
Så snart fløden begynder at boble, tage den af komfuret og hæld det over chokoladen, som er i den varmefaste skål.
Pisk det let sammen til at det er pænt jævnt og til, at al chokoladen er smeltet.
Vend hindbær i chokoladecremen og hæld derefter den over den afkølede kagebund.
Glat det ud så det er jævnt fordelt.
Lad det køle helt af.
Derefter sæt det i køleskabet i ca. 3 timer eller til, det er stivnet. 

 Jeg synes, den var utrolig let at lave.
Specielt fordi der ikke var noget, der skulle stå og hæve, og fordi det kun var bunden, der skulle bages.
Ellers skulle den bare stå i køleskabet(:

Men denne opskrift kan klart anbefales(:

Kram Heidi(:

2 kommentarer: