tirsdag den 19. juni 2012

Jeg har taget et valg

Jeg har taget et nyt valg, og det er, jeg kun vil købe økologiske æg.
At jeg ikke vil spise buræg, skrabeæg og frilandsæg.

Og jeg vil fortælle jer, hvorfor jeg er kommet frem til den beslutning.

Var på facebook idag, og der var der en, på en fanside jeg er på, der skrev en historie.
De havde adopteret en høne, som havde været en burhøne, skrabehøne, frilandshøne. Kan ikke huske, hvad hun var.

Og inden jeg forsætter, skal jeg lige fortælle, nej jeg har ikke været naiv. Jeg har godt vidst, nogle af disse ting forgår, men det er gået op for mig, hvor alvorligt det er.

Nå videre på historien.
De høner får klippet det nederste af deres nøb af, så de ikke kan skrabe.
Og det synes jeg er virkelig forfærdeligt!
Jeg begyndte at græde, mens jeg læste historien.
Men hønen kom i et lille bur med 3 andre høns. De begyndte at plukke sine egne og de andres fjer af pga. stress og kedsomhed.
Der var billeder af, hvordan den høne så ud. Den havde mistet en del fjer.
Den døde et halvt år efter, den var blevet adopteret.

Jeg kan ikke holde den tanke ud. Jeg vil ikke støtte de mennesker, der behandler de høns så dårligt.
Jeg begyndte at stor græde, og jeg kan bare ikke forstå, hvorfor folk er sådan.

Men jeg vil kun spise økologiske æg. Lyder til, de har det langt bedre. De får bla. ikke klippet det yderste af spidsen af næbet.

Jeg elsker spejlæg og æg til morgenmaden, men der har jeg det sådan, der skal jeg ikke være egoistisk og tænke på, hvad jeg kan lide. Jeg går mere op i, jeg ikke støtter sådan noget.
Så må jeg komme mig over min egen egoisme. De dyr betyder mere for mig end nogle æg.

Ja, så kan man også sige, at jeg spise kylling, ko osv, men der er bare noget, man ikke kan leve uden, og sådan har jeg det med kød. Er ikke den helt store kødspiser, men undvære kød kan jeg ikke.
Men undvære æg kan jeg godt.

Og det skal ikke være sådan, jeg ikke kan spise noget med æg i hos andre.
Men hvis jeg får tilbudt et spejlæg eller et æg, vil jeg takke nej.
Men hvis der er æg i frikadellerne hos andre, spiser jeg jo det.

Men købe det, det vil jeg ikke mere.

Der tænker jeg mere på dyrene end mit eget behov.

Jeg er glad for mit valg, og jeg er stolt af mit valg(:

Kram Heidi(:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar