lørdag den 25. maj 2013

Hvad din hund ikke kan tåle


Jeg indrømmer gerne, at jeg er god til at give Fox noget af min mad.
Og ja også kattene. Men de tigger ikke så meget som Fox.
Eller Simba tigger, men det er ved Casper, han tigger. Og Nala kan da godt tigge, men hun opgiver hurtig, når hun finder ud af, at der ikke kommer mere.

Men jeg synes også, det er okay, Fox får noget af min mad, men det er bare ikke alt, at han må få, da det kan skade ham og give alvorlig konsekvenser.
Så det skal man tænke på, hvis man er en af dem, der forkæler sin hund med lidt menneskemad.

Men her er nogle ting, hunde ikke kan tåle, og I kan også læse, hvad der kan ske, hvis de får det.
Jeg har læst om tingene på flere sider, og så har jeg skrevet det ned med mine egne ord(:


Hvad din hund ikke kan tåle:

  • Chokolade indeholder stoffet theobromine, som er farligt for hunde, og de kan dø af det, hvis de får det i for store mængder. Theobromine får hundens hjerte til at slå meget hurtigere, som kan føre til et hjerteanfald. Jo mørkere chokoladen er, jo farligere af den for hunden. 30 gram chokolade kan slå en hund ihjel på 15 kg. Det synes jeg er virkelig skræmmende. Det viser bare, hvor giftigt det er for hunden. Det kan også medføre maveblødninger, der kan være så voldsomme, at hunden kan dø efter et par dage, da stoffet irriter mave-tarm-kanalen.

  • Æblekerner, kirsebærsten, blommekerner og abrikossten indeholder giftstoffet cyanid, som er ekstrem farligt. Hvis en hund går og gnasker blommer eller kirsebær, som er faldet ned, kan det risiker med, at hunden dør.


  • Det sukkerstof som er i slik, hedder xylitol, kan gøre, at hundens blodsukkerniveau pludselig falder. Det kan gøre, at ens hund begynder at ryste, blive sløv, og i alvorlige tilfælde kan hunden få kramper og blive bevidstløs.

  • Rosiner og vindruer kan gå hen og kan give nyreproblemer til hunden. Man er ikke helt klar over, hvilke stoffer i de 2 ting, der gør ødelægger nyrerne. Den giftige dosis er ca. en til otte rosiner eller vindruer pr. kilo kropsvægt. Nogen dyr kan spise vindruer og rosiner hele deres liv uden at blive syge. Der er nogen hunde, som kan dø af ganske små mængder.

  • Nødder er giftige for hunde. Det kan føre til opkast til lammelser og døden. Indenfor 12 timer kan hunden blive syg og udvikle symptomer som at miste balanceevnen, få feber og kaste op. Symptomerne kan forværret, hvis hunden har spist nødderne i chokolade, da den heller ikke kan tåle det. Det er især valnødder og macadamiannødder.

  • Løg og løgplanter i alle afskygninger også blomsterløg er giftige for hunde. Det indeholder nogle giftstoffer, som kan ødelægge hundens røde blodlegemer, og det kan give pludselig blodmangel og vejrtrækningsproblemer.

  • Avocado indeholder stoffet persin, som antages at være meget giftigt for hunde. Det stof findes i hele avocadoen, altså kernen, frugtkødet og planten. Pga. det giftige stof kan det give akut celledød i hjertemuskulaturen og i mælkekirtlerne.

  • Tomater og tomatplanter kan forgifte din hund. Symptomerne vil være savlen, besværet vejrtrækning, kolik, opkastning, diarre eller forstoppelse.

  • Alkohol påvirker dyr ligesom hos os mennesker, men det er bare meget kraftigere ved dyrene, da de fleste hunde er mindre end os. Bare små mængder øl eller alkohol kan få din hund til at kaste op.


  • Som mange ved indeholder kaffe og te koffein, og det påvirker hundens centralnervesystem og hjerte. Hunden vil blive rastløs, få hjerteproblemer, muskelsitren og kaste op. Der er også koffein i cola, kaffegrums og engeridrikke som Red Bull.


  • Medicin som er beregnet til mennesker skal gemmes væk, da det en af de hyppigste forekommende forgiftninger er, når dyr får menneskemedicin. Som regel er det ikke, fordi ens hund selv kaster sig over medicinen, men fordi mennesket giver sin hund en smertestillende pille, hvis de har smerter. Men det er en meget dårlig ide at give sine dyr det, da stofferne acetaminophen og ibuprofen, som er det aktive stof i mange smertestillende præparater, er ekstremt giftigt for dyr. Og det er alle dyr, om det er hund, kat, kanin osv.


Disse oplysninger har jeg fundet på Denne hjemmeside.
Som I kan se, har jeg brugt en del af ordene derfra, men hvor jeg har skrevet sætningerne lidt anderledes, da jeg ikke bare ville kopirer det ind i indlægget.
Den facts med medicinen er fundet på Denne hjemmeside.
Jeg synes, det er skræmmende, at sådan nogle ting kan gøre, at ens hund kan dø.
Men der er virkelig også nogle ting, hvor jeg tænker " Det ville jeg aldrig kunne finde på at give mine dyr." som fx medicin som er beregnet til mennesker. Hvis mine dyr har smerter, tager jeg dem til dyrlægen, så han kan give dem noget smertestillende.

På et tidspunkt vil jeg lave et indlæg om, hvad ens hund kan tåle(:
Fordi der er nogen ting, vores hunde godt må få af vores mad.

Kram Heidi(:

4 kommentarer:

  1. Der er alligevel mange ting, man ikke lige tænker over. Min hund har det f.eks. med at stjæle dadelkerne, hvis vi har spist dadler. Det står jo egentlig ikke på listen, men jeg synes jo nok lidt, det kunne være det samme som nogle af de andre kerner, der står der. Og tomat for den sags skyld. Rester af tomatsovs får den sgu tit. Også når det har været lavet med friske tomater. Men så er det jo ikke råt, så virker måske ikke på samme måde. Jeg synes nu alligevel, det er lidt skræmmende...
    Fint indlæg :-)

    Tjek gerne min blog på www.ceciliewolf.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker også, at dadelkerner er lidt som de andre kerner.
      Ja, jeg synes virkelig også, det er skræmmende. Jeg synes, det er skræmmende, at sådan nogle ting kan gøre hundene så syge, eller at de kan dø af det.
      Og mange tak(:

      Slet
  2. Vil sige det er slet ikke med vilje, men dengang min storebror havde glemt at tage en hele pakke marabou fra stuebordet, da de tog i byen, så hunden spiste en hele pakke på 200 gram marabou og han havde det fint.. Vi blev meget overrasket over at han overlevede - selve 200 gram er fucking meget. Efter det skete er vi mere bevidste, at ikke lader slik/chokolade eller mad i stuen når vi forlader.

    SvarSlet
  3. Ej hold da op. Godt der ikke skete jeres hund noget(: Jeg tror heller ikke, det er alle hund, som bliver skadet, men at det nok sker ved største delen af dem, altså at de bliver syge..
    Og nogen er så bare heldige, at de ikke bliver syge.
    Men jeg har det sådan lidt, at jeg ikke tager chancen med min hund. Så får han nogle godbider, når vi får noget slik(:

    SvarSlet