søndag den 7. september 2014

Angsten om mange mennesker


I løbet af de sidste par år er min angst med at være sammen med mange mennesker på en gang blevet værre og værre.

Jeg har meget svært ved at sidde i et fyldt venteværelse.
Jeg bryder mig ikke om at sidde tæt op af andre, jeg ikke kender, eller bare at man sidder mange i et rum.
Det kom meget til udtryk i fredags, da jeg sad i et fyldt venteværelse ved øjenlægen.
Når jeg sidder i sådan et fyldt rum, så lægger jeg mærke til alle lyde.
Jeg lagde tydelig mærke til lyden af folk, der smaskede, når de havde et bolsje i bunden og sådan.
Og så kan jeg ikke koncentrer mig om andet.
Jeg prøvede at kigge på min mobil, men til sidst havde jeg siddet der i så lang tid, at der ikke var mere at kigge på.

Men jeg er heller ikke god til mange mennesker, når vi skal til fødselsdag.
Det er ikke ligesom, når jeg sidder i et venteværelse.
Men jeg har svært ved at overskue at komme til fx. en fest, når jeg ved, at der er mange mennesker.
Selvom det kun er en familiefest.
Det er mere tanken om at skulle være sammen med så mange på en gang, at jeg skal have en "maske" på, fordi det har jeg, når jeg er ude blandt andre.
Det kræver en masse energi af mig at have en maske på.

Det er ikke så meget angsten med, om vi nu kommer til at sidde tæt og sådan.
Men nok bare tanken om at være i et rum med mange andre.
Uanset om jeg kender dem eller ej.
Til nogen fester er der ingen problemer.
Når jeg har skulle til fødselsdag ved min veninde, så har jeg ikke haft problemer med det.
Jeg ved ikke hvorfor, at det er ved nogen fester, at jeg får det dårligt med tanken om mange mennesker og ved nogen, der tænker jeg ikke over det.

Uanset hvad så er det problem blevet værre.
Det er specielt meget med at være sammen med fremmed.
Bare at jeg står i en lang kø i en butik, og hvis folk står tæt op af en,
så får jeg det så dårligt.

Men det er noget, der fylder meget. Specielt hver gang at jeg skal til lægen, så tænker jeg meget over om, hvor mange der mon er i venteværelset.

Jeg havde lige brug for at komme ud med det.
At få skrevet det ned.
At få sat ord på det.

Kram Heidi(:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar