lørdag den 7. maj 2016

Denta Fun Rugby Bold fra Smartdog.dk


Ligesom at det er vigtigt, at vi mennesker passer på vores tænder, lige så vigtigt er det, at vi passer på vores hundes tænder.

Små hunde har lettere ved at få problemer med tænderne som tandsten. Min dyrlæge sagde, at det var, fordi at de små hunde som regel ikke gider de Denta Sticks. Og de skulle hjælpe meget mod tandsten.
Sidste år fik Fox en tandrensning, da han havde tandsten, så vi er begyndt at tænke mere over, hvordan vi kan passe på hans tænder. Det gjorde vi også førhen, men nu tænker vi mere over det.

Når en hund har dårlige tænder, så kan det ende så galt, at betændelsen eller infektionen går helt ned til organerne. Jeg blev overrasket over at høre det fra min dyrlæge. Og siden har jeg læst det hos en anden dyrlæge også. Så jeg kan ikke understrege hvor vigtigt, at det er, at man holder øje med sin hunds tænder.
Et af tegnene på at hunden fx har problemer med tænderne er dårlig ånde. Nu har de færreste dyr en god ånde. Når kattene har spist kattemad, og de kommer hen og ånder mig i hovedet, så er det ikke roser, deres ånde dufter af. Nok nærmere mere fisk. Så hvis ens hund lige har spist, så kan det være derfor. Men man kan ellers prøve at holde øje ved at dufte til ånden regelmæssigt. Og samtidig kan man se på tænderne, om der er ved at komme tandsten. Det er små "misfarvninger" på tænderne.

Der er heldigvis nogen ting, man kan gøre for at forebygge tandsten og forhindre, at der kommer flere tandsten. Min dyrlæge fortalte mig sidste år hvilke ting, man kunne gøre.

Der findes noget hundefoder, der er god imod tandsten. Man kan evt. høre hos ens dyrlæge hvilket, det er. Man kan derudover også forbygge og forhindre, at der kommer flere tandsten ved at bruge andre ting som en tandbørste
Man kan evt. bruge lidt hundetandpasta, hvis hunden ikke er så glad for at få børstet tænder.
Man siger, at man skal børste tænder ca. en gang om ugen.
Man kan derudover bruge Denta Sticks
Det er mange små hunde, der ikke gider dem. Fox gider ikke dem fra Pedigree, men han elsker dem, som Smartdog har.
Og så er der også tyggelegetøj

Fox har været så heldig at få en Denta Fun Rugby Bold
Man kan putte godbidder ned mellem de gummidutter, der er på bolden. Og så skal hunden bruge tænderne til at få godbidderne op med. Fox har fået den fra Smartdog.dk

Jeg var spændt på, hvad Fox ville sige til det. Fox har nemlig aldrig vist interesse for sådan noget tyggelegetøj. Han er mest til legetøj med piv.





Fox viste heldigvis interesse for bolden med det samme. Han var i hvert fald nysgerrig med, hvad det var. På disse billeder er der ingen godbidder i bolden.





Til at starte med der vidste han vist ikke helt, hvad han skulle gøre. Han havde set, at jeg havde taget godbidderne frem. Og han kunne godt se godbidderne i bolden. Men han begyndte at ligge og gø. Jeg tror, at han forventede, at jeg tog dem ud for ham. Men så prøvede jeg at vise ham den.
Og jeg trak nogen af godbidderne lidt længere ud, så de første var lidt nemmere at få fat på til at starte med.

Og da han først havde fundet ud af, hvad han skulle, så var han interesseret i den. Jeg kunne se, at han rigtig fik brugt tænderne, da han skulle have godbidderne op.

Man kan også bruge bolden til at kaste med, så hunden skal bruge tænderne til at holde fast i bolden med. Altså så hunden holder fast mellem de gummidutter, der er på bolden.

Jeg må indrømme, at jeg ikke havde regnet med, at han ville være så interesseret, fordi han har aldrig vist interesse for sådan noget legetøj. Men jeg blev positiv overrasket.
Og ved at han bruger denne bold, så er det bare endnu en god måde at forhindre Fox i at få tandsten på.

Forresten er bolden lavet i naturligt gummi-materiale.

Men både vi og Fox kan anbefale denne fine tyggebold(:

Kram Heidi(:

Dette indlæg er sponsoreret 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar