onsdag den 3. oktober 2018

Min mors opskrift på porretærte


Jeg elsker porretærte. Det har jeg dog ikke altid gjort. Som barn kunne jeg ikke lide det. Eller, jeg kunne ikke lide porrerne. Derfor skrabede jeg dem af.
Men i dag er jeg vild med porretærte.

Den opskrift, som jeg bruger, det er en, som jeg har fået af min mor. Den er nem at lave, og så porretærten virkelig godt.

Det skal du bruge til tærtedejen:

100 gram smør/margarine (ikke det flydende.)
180 gram mel.
½ tsk. salt.
2 spsk. koldt vand.

Sådan gør du:

Bland det hele sammen og ælt dejen godt. Sæt den i køleskabet mindst en time.
Rul derefter dejen ud og læg den i et tærtefad.

Det skal du bruge til fyldet:

En pakke bacontern.
3 porrer.
3 æg.
2-3 dl. cremefraiche 18 %.


Sådan gør du:

Rist baconternene på panden, mens du renser og skærer 3 porrer i tynde ringe.
Giv de tynde porreringe et hurtigt opkog i saltet vand ( bare et par minutter.)
Dryp dem godt af i en si bagefter.
Pisk æggene sammen med cremfraichen. Vend porrerne og baconet i æggemassen.
Put æggemassen i tærteformen.

Tærten skal bages ved 180-200 grader indtil, at æggemassen er stiv, og til den er gyldenbrun ovenpå.





Jeg får helt lyst til porretærte. Så det tror jeg, at jeg snart vil lave til mig og Brian igen.

Men her har I en lækker opskrift på en porretærte(:

Kram Heidi(: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar