onsdag den 10. juli 2013

En urinvejsinfiktion


Jeg tror, at Simba har urinvejsinfektion.
Normalt bruger vores katte aldrig kattebakken, men vi har stadigvæk en stående.
Men de sidste par dage er Simba begyndt at bruge den ca. 1 gang om dagen.
Når han går der ud, så sidder han i over 2 minutter og prøver på at tisse.
Når han er færdig, har han kun tisset utrolig lidt.
Det er et symptom på urinvejsinfektion.
Ellers har han ikke nogen andre symptomer, udover han prøvede at tisse foran kattebakken, og det kan de godt finde på.

Men vi var forbi dyrelægen ( uden Simba) fordi jeg havde talt med dem i telefonen.
Og jeg skulle have noget at putte i kattebakken, når jeg havde tømt den og gjort den helt ren.
Det er nogle små kugler. Når han så har tisset, skal jeg få tisset op med en pipette.
Og så i et glas, som var med. Og så skal det hen til dyrelægen, så de kan undersøge det.

Nu håber jeg bare, han gider sætte sig i kattebakken i nat eller imorgen.
Havde håbet på, han lige havde fået det gjort, inden imorgen formiddag, da vi kører automatisk forbi dyrelægen der. Ellers må jeg køre derud igen om eftermiddagen, hvis han så har gjort det der.

Normalt hvis en kat har det, skal de have noget andet mad, hvor der ikke er så meget magnesium i.
Så jeg er spændt på, om jeg har ret med min mistanke eller ej.

Har jeres kat eller hund nogensinde haft det?

Kram Heidi(:

4 kommentarer:

  1. Vips led af kronisk blærebetændelse og fik kun dyrlægens tørfoder c/d, der forhindrer krystaldannelse i urinen. Med hende kunne man let sætte et lille uringlas fra apoteket ind under hende og fange en stråle, når hun var i bakken - anede ikke, der var en anden metode. Gotta remember that! Mine nuværende katte er jo vant til lukket kattebakke, så hvis der skulle opstå problemer en dag, er det rart at vide.

    Jeg håber, han kommer sig snarest. :)

    - Line
    http://line-walking-on-a-thin-line.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da rart, at I bare kunne sætte et lille glas indenunder hende for at få urinen.
      Jeg vidste faktisk heller ikke, man kunne gøre det på denne måde, men det er utrolig smart(:
      og 1000 tak(:

      Slet
  2. Min gamle kat havde noget a la samme symptomer. Han havde sten i urinvejene, hvilket gjorde besøgene til kattebakken lidt mere besværlig for ham. Det kom bl.a. af at han var kasteret. Han fik pillet de sten ud, som vel egentlig er en betændelsesform? Og så fik han noget specielt mad, som skulle forhindre det i at komme igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hankatte som er kastereret har letter ved at få det. Simba har også fået noget mad, som nu skal forebygge imod det(:

      Slet